کد خبر: ۱۵۳۶۷۶
تاریخ انتشار: ۲۱:۰۱ - ۲۷ فروردين ۱۴۰۱
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان فارس:

بیش از ۱۰۰۰ شهر و روستای فارس درگیر تنش آبی شدید هستند/بهروزی؛تابستان پیش رو در شیراز  جیره بندی آب نداریم

صادق پور ازتنش آبی در ۷۸ شهر و ۹۵۰روستا در فارس خبر داد و گفت:به ۴۹۳ روستا نیز به وسیله تانکر آبرسانی انجام میشود.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه،علیجان صادق‌پور مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان فارس امروز ۲۷ فروردین در
نشست خبری از سلسله نشست های مدیران پاسخگو از تنش آبی در ۷۸ شهر و ۹۵۰روستا در فارس خبر داد و گفت:به ۴۹۳ روستا نیز به وسیله تانکر آبرسانی انجام میشود.

وی در ادامه با اشاره به کاهش میزان بارندگی و تداوم خشکسالی در سال جاری، بیان کرد: لازم است برنامه‌ریزی‌های مناسب در راستای مدیریت مصرف بهینه آب در حوزه‌های مختلف از جمله شرب، کشاورزی و صنعت انجام شود، همچنین تلاش مضاعف تمام دستگاه‌های اجرایی برای تامین آب شرب برای مردم در همه نقاط استان را می طلبد.

صادق پور همچنین عنوان کرد:  بخش کشاورزی باید در زمینه اصلاح الگوی کشت و تغییر فصل کشت در راستای مصرف بهینه آب و جلوگیری از هدر رفت منابع آبی اقدام کند.

مدیرعامل آبفا فارس در بخش دیگری از سخنان خود به ارائه بخشی از شرح وظایف این شرکت پرداخت و محدوده جمعیتی خدمات رسانی آبفای فارس را حدود سه میلیون و ٣٥٠ هزار نفر در قالب یک میلیو ن و ١٢٦ هزار مشترک اعلام و عنوان کرد: حدود ٣٧ هزار کیلومتر شبکه اصلی و فرعی و خطوط انتقال داریم که نشانگر وسعت کار و گستردگی فعالیت‌های این شرکت است.

وی با اشاره به اینکه برای تامین آب شرب سه میلیون  و ٣٥٠ هزار نفر، یک هزار و ٤٠٠ حلقه چاه و قنات مورد استفاده قرار می‌گیرد، به سرانه تولید و مصرف آب اشاره و سرانه مصرف به ازای هر نفر را حدود ٣١٢ لیتر در شبانه روز اعلام کرد

صادق پور اضافه کرد: میزان مصرف در شهر و روستا متفاوت است به گونه‌ای که هر روستایی ۲۱۶ لیتر در شبانه روز و هر شهری ١٧٦ لیتر آب مصرف می‌کند که جمع کل این مصارف حدود ٢٧٠ میلیون مترمکعب در سال گذشته بوده اما تولید ما حدود ٣٨٠ میلیون متر مکعب بوده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان فارس بر مدیریت مصرف تاکید کرد و افزود: مردم باید بدانند منابع آبی نداریم و امکان حفر چاه در روستاها دیگر وجود ندارد پس ضرورت دارد تمام شهروندان و دستگاه‌های اجرایی استان برای رعایت الگوی مصرف در بخش‌های مختلف همکاری لازم را انجام دهند.

وی با تاکید بر اینکه برای گذر از وضعیت موجود و عبور از بحران کمبود آب باید از ظرفیت تمام دستگاه‌های دولتی استفاده شود، اضافه کرد: در دراز مدت ناچاریم که استفاده منابع آبی مورد نیاز را از منابع جدید از جمله سدهای در دست احداث و دریا تامین کنیم.
 
مدیرعامل آبفای فارس به این نکته نیز اشاره کرد که کشاورزان در کشت و آبیاری سلیقه ای عمل می‌کنند به همین خاطر به کاری فرهنگی در الگوی مدیریت و کشت و برنامه جامع وزارت کشاورزی نیازمندیم.

صادق‌پور با بیان اینکه  سال گذشته ٥١٤ روستا آبرسانی سیار می‌شدند که به ٤٩٠ روستا تقلیل یافته و خوشبختانه با انجام پروژه‌هایی، امسال آبرسانی سیار به آنها جمع خواهد شد، بیان کرد: استحصال از آب دریا حتما تبعات زیست محیطی دارد اما در زمان اجرای پروژه همه جوانب بررسی و راهکارهایی در خصوص بی اثر کردن لطمات زیست محیطی انجام خواهد شد.
 

بهمن بهروزی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهرستان شیراز نیز در این نشست با اشاره به کمبود منابع آبی، تصریح کرد که این شرکت در تابستان پیش رو، برنامه‌ای برای جیره‌بندی آب در این شهرستان پیش بینی نکرده و اجرا نخواهد شد.

وی با بیان اینکه بحران و کمبود آب دو مقوله متفاوت است، عنوان کرد: بحران برای یک مدت محدود رخ می‌دهد اما کمبود منابع آبی دراز مدت است که به مسائلی همچون کمبود بارش، مدیریت مصرف و عدم ایجاد زیر ساخت مناسب بر می‌گردد.

بهروزی در ادامه با اشاره به اینکه تامین آب با کیفیت و پایدار را در برنامه داریم تا امنیت آبرسانی برای شهروندان ایجاد شود، تصریح کرد: حکمرانی آب با مشارکت عمومی مردم عملیاتی می‌شود و محدوده خدمات ما شهرستان شیراز است که شامل ۴ شهر و ۱۵۶ روستا می باشد.
 مدیرعامل آبفای شیراز با بیان اینکه حددو ٧٥ درصد آب شهرستان شیراز از منابع زیر زمینی تامین می‌شود، اظهار کرد: شهرستان شیراز دو خط آبرسانی دارد، خط اول که ۱۰۰ هزار مترمکعب آب وارد می‌شود و در خط دوم نیز فاز نخست آن به بهره‌برداری رسیده و فازهای دیگر توسط آب منطقه‌ای پیگیری می‌شود. 

وی با بیان اینکه در تابستان پیش رو در روز برای ٨٣٠ هزار مشترک ٧٨٥ هزار مترمکعب آب نیاز داریم، افزود: به ازای هر نفر ۱۷۰ لیتر باید آب تولید کنیم و اگر جز این باشد با مشکل مواجه می‌شویم که در این راه کنترل مصارف و مدیریت مصرف موضوعی است که باید مورد توجه قرار گیرد. 

مدیرعامل آبفای شیراز با بیان اینکه مدول ۳ و ۴ تصفیه خانه شیراز هم در دست اقدام است، گفت: در شهر صدرا هم یک تصفیه خانه افتتاح شد و یک تصفیه خانه هم در غرب این شهر در دست اقدام است.

بهروزی با بیان اینکه در روستاهای شهرستان شیراز نیز اصلاح شبکه را در دستور کار قرار دادیم و نصب ۲۰ مخزن نیز تا پایان خرداد تمام می‌شود، عنوان کرد: اگر همکاری خوبی انجام شود و مشترکان بین ۱۰ تا ۱۵ درصد مصرف خود را کنترل کنند، مشکل و سختی تابستان حل می‌شود. 

وی در خصوص حیره بندی آب در شهرستان شیراز در تابستان پیش رو، صراحتا اعلام کرد که برنامه‌ای برای جیره‌بندی نداریم و نخواهیم داشت.

انتهای پیام/س
برچسب ها: شیرازه ، فارس ، اجتماعی
نظرات بینندگان